«رویش»

معرفی طرح رویش

معرفی طرح رویش

برای ایجاد یک تمدن اسلامی -مانند هر تمدن دیگری- دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان.
مقام معظم رهبری ۷۹/۷/۱۴

تماس با ما

آدرس دبیرخانه: تهران – بلوار کشاورز – خیابان نادری – جنب حجت دوست – پلاک ۱۲ – طبقه اول، مرکز یادگیری موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

تلفن: ۰۲۱۸۱۲۰۲۳۱۱

پست الکترونیکی: (اعلام خواهد شد.)

کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها: (اعلام خواهد شد.)

برگزیدگان

گروه‌های برتر علاوه بر حضور در غرفه‌های تعیین شده در نمایشگاه و ارائه نتایج کار خود، تقدیرنامه و گواهی شرکت در جشنواره دریافت خواهند کرد.

همچنین حضور در این فضا و بازدید بخش‌های مختلف سازمان‌ها و ادارات، زمینه‌ای برای ادامه فعالیت این عزیزان و استفاده از حمایت‌های موسسات و شرکت‌ها فراهم می‌آورد.

علاوه بر شرکت در مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به نفرات و گروه های برتر، امکان حضور در باشگاه نخبگان تبیانی و رویشی‌ها جهت ادامه همکاری در این حوزه از دیگر مزایای حضور در این جشنواره می‌باشد.

ثبت‌نام

گام‌های هشت‌گانه طرح رویش

شرکت‌کنندگان این جشنواره، دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی ابتدایی (از چهارم)، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه می‌باشند،که با ثبت‌نام در سامانه می‌توانند در جشنواره شرکت نمایند.

دانش‌آموزان می‌توانند از طریق رابطین مدارس یا به صورت شخصی، از شنبه ۲۵ آذرماه در سامانه ثبت‌نام نمایند و مراحل کار خود را آغاز کنند و بعد از مرحله تشخیص مسئله هزینه شرکت در جشنواره را پرداخت کرده و ثبت نام خود را نهایی نمایند.

مراحل جشنواره بخش رویش
گام‌ها

مرحله‌ی یکم: اطلاع‌رسانی طرح به مدارس و پژوهش‌سراهای سراسر کشور

مرحله‌ی دوم: تشکیل تیم‌های دانش‌آموزی با هماهنگی رابطین در مدارس

مرحله‌ی سوم: پیش‌ثبت‌نام در سایت و شروع مراحل طرح رویش:

  1. گام اول: آشنایی با مسئله
    • در این گام با اینکه، مسئله چیست، تفاوت فرصت و مشکل و دامنه تعریف مسئله آشنا می‌شوند.
  2. گام دوم: تشخیص مسئله
    • دانش‌آموزان با طی چند مرحله مهم‌ترین مسئله قابل حل در اطراف خود را شناسایی می‌کنند.
  3. گام سوم: تبیین مسئله
    • در این گام مسئله روشن‌تر می‌شود. اینکه به چه افراد و مکان‌ها و موقعیت‌هایی مربوط است. قرار است یک مشکل را حل کند یا فرصتی را احیا کند؟ و اینکه قرار است از کجا به کجا برسیم؟
        • رویداد آذرماه
          • در این رویداد گروه‌ها می‌توانند نتیجه کار‌های خود را ارائه دهند و در کارگاه آموزشی شرکت کنند.
  1. گام چهارم: تشریح مسئله
    • یافتن علل مسئله و نتایج و تاثیراتی که این موضوع بر افراد و بقیه موجودات می‌گذارد.
    • یافتن اینکه مسئله به کدام حوزه‌های دانشی مربوط می‌شود.
  2. گام پنجم: تحلیل مسئله
    • طراحی راهی برای صحت‌سنجی علل فرض شده و در نهایت بدست‌ آوردن علل واقعی مسئله طرح شده
    • همچنین روش‌های بدست آوردن دانش‌های مورد نیاز را می‌آموزند.
  3. گام ششم: ایده پردازی و ارائه راه حل
    • دانش آموزان باید با بارش فکری (و روش های دیگری که یاد می گیرند.) در گروه، برای حل مسئله ایده های مختلفی بیابند و در نهایت بهترین روش حل مسئله را انتخاب کنند.
  4. گام هفتم: اجرای راه‌حل
    • تهیه کردن لیست کارها، هماهنگی‌ها و اقلام مورد نیاز. تقسیم کارها در گروه و نظارت بر انجام کارها تا حل نهایی مسئله.
  5. گام هشتم:گزارش فرآیند
    • گزارش مستمر از مراحل اجرا، ثبت حاشیه‌های کار اجرایی، دریافت و ارائه بازخورد از افرادی که به این مسئله مربوط می‌شوند و گزارش از نحوه تامین مالی و وسایل خریداری شد
    • رویداد اردیبهشت‌ماه
      • در این رویداد از گروه‌های برتر در طی این روند دعوت می‌شود که نتایج کار خود را در غرفه‌های پیش‌بینی شده ارائه دهند و همچنین طی مراسمی به گروه‌ها و افراد برتر جوایزی اهدا خواهد شد.
مقدمه

با توجه به هزینه‌‌‌‌های بالا، خروجی‌‌‌‌های نظام آموزشی ما توانمندی قابل قبولی در حل مسائل کشور ندارند. تعدادی از بهترین‌‌‌‌هایشان به کشورهای دیگر مهاجرت می‌‌‌‌کنند. برخی از آن‌‌‌ها که در کشور می‌‌‌‌مانند، احساس می‌‌‌‌کنند توانایی استفاده از آموخته‌‌‌‌های خود را ندارند و برخی دیگر که موفق هستند، این موفقیت را نتیجه تحصیل در این نظام آموزشی نمی‌‌‌‌دانند.

از آنجا که نظام آموزشی ما بر مبنای تربیت انسان‌‌‌‌های توانمند در حل مسائل کشور طراحی نشده است، طرح رویش با تمرکز بر این هدف طراحی‌شده و اجرا می‌‌‌‌شود. در این طرح، مسئولیت‌پذیری و دغدغه‌‌‌‌مندی فرد در مواجهه با محیط اطراف خود مورد توجه قرار گرفته است. دانش‌آموز تمرین می‌‌‌‌کند، به‌ سادگی از کنار مسائل عبور نکند و هر مسئله‌ای که با آن برخورد می‌‌‌‌کند را با دقت بنگرد. او یاد می‌‌‌‌گیرد با هر مسئله‌ای که مواجه می‌‌‌‌شود، در درجه اول خود را مسئول بداند. او تمرین می‌‌‌‌کند مسئله را در یک چهارچوب و روند منظم تحلیل کند و سپس به‌ تنهایی یا در همکاری با هم‌‌‌گروه‌‌‌‌های خود راه‌‌‌‌حلی مقبول برای آن ارائه دهد. در این فرآیند دانش‌آموز باور می‌‌‌‌کند که می‌‌‌‌تواند مسائل واقعی اطراف خود را حل کند، افق‌‌‌‌های ذهنش فراتر می‌‌‌‌رود و برای حل مسائل بزرگ‌تر آماده می‌‌‌‌شود.

موسسه تبیان در همکاری با موسسه برهان، امسال تصمیم گرفته است بخش مهمی از جشنواره خود را به این طرح اختصاص دهد. این طرح با هدایت و مشاوره اینترنتی انجام می‌شود و هدف اصلی آن ترویج گفتمان ماموریت محوری، توانمندسازی افراد در حوزه انتخاب و اجرای ماموریت و بسترسازی جهت به دست آوردن نگاه کل‌نگر توسط مخاطبان می‌باشد.

مقدمه

با توجه به هزینه‌‌‌‌های بالا، خروجی‌‌‌‌های نظام آموزشی ما توانمندی قابل قبولی در حل مسائل کشور ندارند. تعدادی از بهترین‌‌‌‌هایشان به کشورهای دیگر مهاجرت می‌‌‌‌کنند. برخی از آن‌‌‌ها که در کشور می‌‌‌‌مانند، احساس می‌‌‌‌کنند توانایی استفاده از آموخته‌‌‌‌های خود را ندارند و برخی دیگر که موفق هستند، این موفقیت را نتیجه تحصیل در این نظام آموزشی نمی‌‌‌‌دانند.

از آنجا که نظام آموزشی ما بر مبنای تربیت انسان‌‌‌‌های توانمند در حل مسائل کشور طراحی نشده است، طرح رویش با تمرکز بر این هدف طراحی‌شده و اجرا می‌‌‌‌شود. در این طرح، مسئولیت‌پذیری و دغدغه‌‌‌‌مندی فرد در مواجهه با محیط اطراف خود مورد توجه قرار گرفته است. دانش‌آموز تمرین می‌‌‌‌کند، به‌ سادگی از کنار مسائل عبور نکند و هر مسئله‌ای که با آن برخورد می‌‌‌‌کند را با دقت بنگرد. او یاد می‌‌‌‌گیرد با هر مسئله‌ای که مواجه می‌‌‌‌شود، در درجه اول خود را مسئول بداند. او تمرین می‌‌‌‌کند مسئله را در یک چهارچوب و روند منظم تحلیل کند و سپس به‌ تنهایی یا در همکاری با هم‌‌‌گروه‌‌‌‌های خود راه‌‌‌‌حلی مقبول برای آن ارائه دهد. در این فرآیند دانش‌آموز باور می‌‌‌‌کند که می‌‌‌‌تواند مسائل واقعی اطراف خود را حل کند، افق‌‌‌‌های ذهنش فراتر می‌‌‌‌رود و برای حل مسائل بزرگ‌تر آماده می‌‌‌‌شود.

موسسه تبیان در همکاری با موسسه برهان، امسال تصمیم گرفته است بخش مهمی از جشنواره خود را به این طرح اختصاص دهد. این طرح با هدایت و مشاوره اینترنتی انجام می‌شود و هدف اصلی آن ترویج گفتمان ماموریت محوری، توانمندسازی افراد در حوزه انتخاب و اجرای ماموریت و بسترسازی جهت به دست آوردن نگاه کل‌نگر توسط مخاطبان می‌باشد.

مراحل جشنواره رویش
گام‌ها

مرحله‌ی یکم: اطلاع‌رسانی طرح به مدارس و پژوهش‌سراهای سراسر کشور

مرحله‌ی دوم: تشکیل تیم‌های دانش‌آموزی با هماهنگی رابطین در مدارس

مرحله‌ی سوم: پیش‌ثبت‌نام در سایت و شروع مراحل طرح رویش:

  1. گام اول: آشنایی با مسئله
    • در این گام با اینکه، مسئله چیست، تفاوت فرصت و مشکل و دامنه تعریف مسئله آشنا می‌شوند.
  2. گام دوم: تشخیص مسئله
    • دانش‌آموزان با طی چند مرحله مهم‌ترین مسئله قابل حل در اطراف خود را شناسایی می‌کنند.
  3. گام سوم: تبیین مسئله
    • در این گام مسئله روشن‌تر می‌شود. اینکه به چه افراد و مکان‌ها و موقعیت‌هایی مربوط است. قرار است یک مشکل را حل کند یا فرصتی را احیا کند؟ و اینکه قرار است از کجا به کجا برسیم؟
    • رویداد آذرماه: در این رویداد گروه‌ها می‌توانند نتیجه کار‌های خود را ارائه دهند و در کارگاه آموزشی شرکت کنند.
  1. گام چهارم: تشریح مسئله
    • یافتن علل مسئله و نتایج و تاثیراتی که این موضوع بر افراد و بقیه موجودات می‌گذارد.
    • یافتن اینکه مسئله به کدام حوزه‌های دانشی مربوط می‌شود.
  2. گام پنجم: تحلیل مسئله
    • طراحی راهی برای صحت‌سنجی علل فرض شده و در نهایت بدست‌ آوردن علل واقعی مسئله طرح شده
    • همچنین روش‌های بدست آوردن دانش‌های مورد نیاز را می‌آموزند.
  3. گام ششم: ایده پردازی و ارائه راه حل
    • دانش آموزان باید با بارش فکری (و روش های دیگری که یاد می گیرند.) در گروه، برای حل مسئله ایده های مختلفی بیابند و در نهایت بهترین روش حل مسئله را انتخاب کنند.
  4. گام هفتم: اجرای راه‌حل
    • تهیه کردن لیست کارها، هماهنگی‌ها و اقلام مورد نیاز. تقسیم کارها در گروه و نظارت بر انجام کارها تا حل نهایی مسئله.
  5. گام هشتم:گزارش فرآیند
    • گزارش مستمر از مراحل اجرا، ثبت حاشیه‌های کار اجرایی، دریافت و ارائه بازخورد از افرادی که به این مسئله مربوط می‌شوند و گزارش از نحوه تامین مالی و وسایل خریداری شد
    • رویداد اردیبهشت‌ماه: در این رویداد از گروه‌های برتر در طی این روند دعوت می‌شود که نتایج کار خود را در غرفه‌های پیش‌بینی شده ارائه دهند و همچنین طی مراسمی به گروه‌ها و افراد برتر جوایزی اهدا خواهد شد.
ثبت‌نام

گام‌های هشت‌گانه طرح رویش

شرکت‌کنندگان این جشنواره، دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی ابتدایی (از چهارم)، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه می‌باشند،که با ثبت‌نام در سامانه می‌توانند در جشنواره شرکت نمایند.

دانش‌آموزان می‌توانند از طریق رابطین مدارس یا به صورت شخصی، از شنبه ۲۵ آذرماه در سامانه ثبت‌نام نمایند و مراحل کار خود را آغاز کنند و بعد از مرحله تشخیص مسئله هزینه شرکت در جشنواره را پرداخت کرده و ثبت نام خود را نهایی نمایند.

برگزیدگان

گروه‌های برتر علاوه بر حضور در غرفه‌های تعیین شده در نمایشگاه و ارائه نتایج کار خود، تقدیرنامه و گواهی شرکت در جشنواره دریافت خواهند کرد.

همچنین حضور در این فضا و بازدید بخش‌های مختلف سازمان‌ها و ادارات، زمینه‌ای برای ادامه فعالیت این عزیزان و استفاده از حمایت‌های موسسات و شرکت‌ها فراهم می‌آورد.

علاوه بر شرکت در مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به نفرات و گروه های برتر، امکان حضور در باشگاه نخبگان تبیانی و رویشی‌ها جهت ادامه همکاری در این حوزه از دیگر مزایای حضور در این جشنواره می‌باشد.

تماس با ما

آدرس دبیرخانه: تهران – بلوار کشاورز – خیابان نادری – جنب حجت دوست – پلاک ۱۲ – طبقه اول، مرکز یادگیری موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

تلفن: ۰۲۱۸۱۲۰۲۳۱۱

پست الکترونیکی: (اعلام خواهد شد.)

کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها: (اعلام خواهد شد.)

اخباررویش

حل مسألهطرح رویشمسئله‌محور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *